kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

De Moderne Moraal

In het voormalige gebouw van het kerkgenootschap De Vrije Gemeente aan de Weteringschans is Paradiso gevestigd. De oorspronkelijke glas-in-loodramen werden al in de jaren zeventig vernield, maar nu is een nieuwe serie ramen in de maak. De tweeëntwintig ramen worden ontworpen door Berend Strik (1960) en Hans van Houwelingen (1957). Het is het eerste project dat ze samen doen. Als thema kozen zij moderne ontwikkelingen in onze maatschappij die nieuwe morele vragen oproepen. Door de keuze van hedendaagse allegorische voorstellingen met thema's als werk, liefde, vriendschap of dood wordt de religieuze symboliek van kerkramen geactualiseerd.

Zes ramen zijn inmiddels klaar. Het eerste raam toont een hoogzwangere zakenvrouw: het toonbeeld van de ideale moeder, dat in die zin beschouwd kan worden als een herdefiniëring van Maria. Het tweede raam gaat over de Schepping en laat het schaap Dolly zien (als equivalent van het Lam Gods) met op de achtergrond zijn schepper Ian Wilmuth. Adam en Eva op het derde raam worden in de versie van Strik en Van Houwelingen een vrouwelijke arts en een kunstenaar, in de vorm van twee röntgenfoto's met op de achtergrond de Indiase God Ganesh. Ook bedachten Strik van Van Houwelingen nog een raam over vriendschap en de ondergang van de arbeidsmoraal, waarop kunstenaar (en mede-oprichter van de club RoXY) Peter Giele te zien is als een heilige met een moker, staand voor het vuur van The Hells Angels.

In het midden van de jaren tachtig maakten Henk Visch en John Körmeling al een driedelig kunstwerk voor Paradiso: twee lichtweerkaatsende objecten op het dak, een klok aan de voorgevel en een ruitvorm in het trottoir bij de hoofdingang. (VH)


foto: SKOR

Kunstenaars: