kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Drijfbeeld

Sinds het eind van de jaren tachtig vervaardigt Joep van Lieshout onder andere meubels en sanitair uit glasvezel en polyester. Zijn werk bevindt zich op de grens van kunst, architectuur en massaproduct en overbrugt zo de kloof tussen kunst en leven. Zijn objecten zijn zowel autonome sculpturen als gebruiksvoorwerpen met een onbeperkte oplage, leverbaar in diverse (vaak harde) kleuren en afmetingen. Daarnaast ontwikkelde Atelier Van Lieshout (de naam waaronder de kunstenaar en zijn medewerkers sinds enkele jaren werken) nog andere tijdelijke verbln als een monument voor het verlies van uniciteit en inventiviteit in deze ijfsplaatsen zoals de 'Tampa-skull' (1998), een ruimtestation-achtige verblijfsruimte, en 'Favela' (2001), een ontwerp geïnspireerd op de sloppenwoning.

In het minuscule houten woonbootje dat aan een ketting dobbert op het water van de lange Vonder in Amsterdam-Noord is gebruik gemaakt van de typische Noord-Hollandse groene-planken-bouwstijl. Daardoor verwijst het werk naar zelfgebouwde woonboten die hier ooit lagen maar die wegens nieuwbouw uit het gebied zijn verdwenen. Het kunstwerk kan dan ook gezien worden als een monument voor het verlies van uniciteit en inventiviteit in deze buurt. De felgekleurde polyester wanden van dit woonbootje zijn kenmerkend voor het werk van Van Lieshout, evenals de grappige, bizarre vorm van de buitenproportionele uitbouw, die afwisselend kan worden gezien als een vrouwenborst of het bolle kopje van een kikkervis. Van Lieshout paste ook sculpturale vormen toe in het Centraal Museum in Utrecht, waar hij als uitbreiding van een kantoorruimte op een van de bovenverdiepingen de zogenaamde 'Clip On' maakte. Tegen de gevel 'geplakt' ziet deze uitbreiding met haar oranje polyester organische vorm er uit als een sculptuur. (VH)


foto: Derk Jan Wooldrik

Kunstenaars: