kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Complex form

Voor het gebied tussen de Valkenburgerstraat en de Rapenburgstraat (de VaRastrook) heeft de Amerikaanse conceptuele kunstenaar Sol LeWitt (1928) de bestrating van drie pleinen ontworpen. LeWitt ontwierp een repeterend geometrisch motief dat in twee tinten is weergegeven en dat nog het meest weg heeft van een stervorm; een vorm die in de jaren tachtig in zijn werk verscheen. In het Markenplein is in twee tinten grijs een patroon aangebracht dat de onregelmatige vorm van het plein volgt. De twee kleinere en vierkante pleinen, het Februariplein en het Koerierstersplein, zijn bestraat met stroken gele en rode klinkers. LeWitt omkaderde deze ontwerpen om zo de beslotenheid van de beide pleinen te benadrukken.

LeWitt begon in de jaren zestig met minimale, seriematige sculpturen geënt op de kubusvorm. Binnen zijn conceptuele denkwijze is het werk de manifestatie van een idee, en geen object, zoals hij zelf zegt. Sinds 1968 maakt hij ‘ Walldrawings’; grote muurschilderingen die op bijzondere wijze tot stand komen. Voor elk ontwerp schrijft hij een partituur met notities van de locatie, een kleuren- en lijnenschema en een certificaat van echtheid. De partituren worden bewaard door de rechtmatige eigenaar, die het werk volgens de richtlijnen van de kunstenaar kan laten uitvoeren. De wandschilderingen evolueerden in de loop der jaren van gekleurde diamantachtige vormen naar schilderingen waarbij uitsluitend gebruik wordt gemaakt van banden in verschillende kleuren of in zwart, grijs en wit. Een goed voorbeeld van zo’n latere ‘bandschildering’ is te zien in de hal van de Koninklijke Schouwburg in Den Haag, waarvoor LeWitt overigens ook een ontwerp maakte voor de vloer dat niet werd uitgevoerd. Eén van zijn sculpturen uitgevoerd in gladde betonsteen, bevindt zich op een buitenlocatie van Schiphol. (VH)


foto: Véronique Hoedemakers

Kunstenaars: