kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

Aan de paar gevelteksten die Amsterdam rijk (of arm) is werd in 2001 een prachtexemplaar toegevoegd. 'Domweg gelukkig in de Dapperstraat' en 'Niet met de deuren slaan' hebben concurrentie gekregen van dichter Gerrit Kouwenaar (1923) en grafisch vormgever Kees Nieuwenhuijzen (1933). Zij brachten op de bakstenen gevel van woongebouw 'Batavia' in het Oostelijk Havengebied, ontworpen door architect Frits van Dongen, een synthese tot stand tussen poëzie en architectuur.

De directe aanleiding voor dit werk was een tentoonstelling in het Amsterdamse Stedelijk Museum van vier gedichten van Kouwenaar in 1996. Geïnspireerd door de wijze waarop Nieuwenhuijzen de teksten aanbracht op de museumwand ontstond het idee voor een gevelgedicht voor 'Batavia'. Kouwenaar, die het gedicht speciaal voor dit gebouw schreef, liet zich inspireren door de 'genius loci', de geest van de plek die verwijst naar de periode van de VOC. Door de 'ik-vorm' te gebruiken liet de dichter het gebouw zelf aan het woord.

Het ontwerp van Nieuwenhuijzen is bijzonder omdat hij de letters niet op het gebouw aanbracht, maar ze uitspaarde in de gevel. De tekst ziet er in eerste instantie eenvoudig uit, omdat het lijkt alsof de letters in de gevel gedrukt zijn. Wie beter kijkt zal echter ontdekken dat het ontwerp complexer is: de bakstenen onderdelen van de niet 'weggedrukte' delen van de letters zijn op maat gemaakt. Door de werking van licht en schaduw overdag en de grote maat zijn de letters goed leesbaar. (VH)


foto: Véronique Hoedemakers


foto: Véronique Hoedemakers

Kunstenaars: