kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

The Regenerator

Op de hoek van de Beethovenstraat en de Gerrit van der Veenstraat in Amsterdam staat sinds enige tijd 'The Regenerator': een grote koperen cirkel waarin zeven zitvlakken van mineraal gesteente zijn verwerkt. Instructies voor het publiek: 'Zit op een van de mineralen. Regenereer. Tijd: onbeperkt'. De boodschap achter deze instructies is duidelijk: de westerse mens is het contact tussen lichaam en geest aan het verliezen en Marina Abramovic (1946) wil haar toeschouwers uitdagen dit contact weer te hervinden. Abramovic dicht elk van de kleurrijke stenen in het beeld een andere eigenschap toe.

In de twee uur durende performance ‘The Lips of Thomas’ uit 1975 at een naakte Marina Abramovic met engelengeduld een hele pot honing leeg. Vervolgens dronk ze een liter rode wijn, brak het wijnglas met haar hand en sneed met een scheermesje een vijfpuntige ster in haar buik. Even belangrijk voor de mythevorming rond haar persoonlijkheid was het feit dat ze jarenlang deel uitmaakte van het inmiddels legendarisch geworden kunstenaarsduo Ulay/Abramovic. Het dramatische afscheid van haar partner in de kunst én geliefde na de ‘The Great Wall Walk’, een maandenlange wandeling over de Chinese Muur die Abramovic en Ulay ieder afzonderlijk aflegden, betekende een belangrijk keerpunt in haar artistieke loopbaan. Naast haar performances ging ze nu ook sculpturale objecten maken. Met 'The Great Wall Walk' had ze voor het eerst een performance gedaan waarbij het publiek niet fysiek aanwezig was. Om het publiek toch deelgenoot te maken van haar ervaringen begon ze met het ontwikkelen van een serie 'transitory objects'. Ze beschouwde deze 'transitory objects' niet als sculpturen maar als objecten die een min of meer spirituele ervaring moesten oproepen bij het publiek. Ze maakte deze objecten daarom van materialen die volgens haar bepaalde energieën bezitten, zoals hout, ijzer, koper, en mineralen. Nadat Abramovi haar 'transitory objects' op talloze internationale tentoonstellingen heeft laten zien, worden nu voorzichtige stappen gezet in de richting van de openbare ruimte. Ze realiseerde permanente werken in de openbare ruimte in Japan, Zwitserland, Zweden en Nederland. De Beethovenstraat met zijn drukke winkelende publiek lijkt een vreemde locatie voor een werk als ‘The Regenerator’ van Abramovic. Toch is bewust hiervoor gekozen en niet voor een stille plek. (IC)


foto: Gert Jan van Rooij


foto: Ingrid Commandeur


foto: Ingrid Commandeur

Kunstenaars: