kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

De basis voor de kunsttoepassing van Willem Oorebeek aan het nieuwe woningbouwcomplex 'Hoop, Liefde en Fortuin' van architect Rudy Uytenhaak in de Oostelijke Rietlanden wordt gevormd door een betonnen 'grid' (raster); een trapsgewijs oplopend scherm van betonnen gevelelementen die over de volle lengte van de noordgevel is geplaatst. De vorm van dit scherm is enerzijds afgestemd op het gebouw waarvoor het geplaatst is als een soort alternatieve gevel, anderzijds oogt het als een onafhankelijk element. Vanuit diverse gezichtspunten toont het een spectaculair lijnenspel. Willem Oorebeek (1953) bracht aan de onderzijden van het raster op regelmatige afstanden 90.000 matzwarte, ronde keramische tegels aan. De vlakken waarop deze tegels zijn aangebracht gaan optisch werken als schaduwpartijen. Voor Oorebeek is het zwarte stippenraster, zoals we dat kennen van kranten- en tijdschriftenfoto's, een handelsmerk geworden. Door het gebruik ervan refereert hij aan typografie, krantenfoto's, druktechnieken en aan productmatige serialiteit. Door de ingreep van Oorebeek krijgt de dynamisch vormgegeven betonnen gevel de allure van een sculptuur. Voor de zuidgevel van 'Hoop, Liefde en Fortuin' ontwierp Oorebeek vijftien glazen balkonhekken met rasters van uitvergrootte foto’s uit tijdschriften en kranten. Oorebeeks foto’s laten als het ware zien wat zich achter de gevel in de woningen zou kunnen afspelen. (VH)


foto: Véronique Hoedemakers

Kunstenaars: