kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

An Outdoor Archive

Als Andries Botha (1952) wordt gevraagd om met een beeld een inhoudelijke reactie te geven op de collectie van het Museum voor Volkenkunde in Leiden, hoe voorkomt hij dan in stereotypen te vervallen? Hoe voorkomt hij dat zijn bijdrage een onderdeel wordt van de stereotiepe Zuid-Afrikaanse, politiek geëngageerde en anti-westerse kunst waar de Europeanen zo dol op zijn geworden? De strategie die Botha gebruikte in zijn installatie ‘Outdoor Archive’ is om geen gebruik te maken van de zwaar beladen symbolische retoriek die kenmerkend is voor dit soort kunst. Hij keerde de zaak om en ging als een eigentijdse antropoloog en etnoloog op zoek naar de identiteit van de Nederlandse cultuur.

Tijdens een reis van zijn geboorteplaats Durban in Zuid-Afrika naar Amsterdam deed hij een onderzoek naar de typisch Nederlandse cultuur; het eten, de lifestyle-producten, kunstvormen, consumentgedrag, etc.. Hij verzamelde voorwerpen die hij hiervoor typerend vond, liet er aluminium replica's van maken. Deze worden tentoongesteld in kooien aan 21 palen in het museumpark, op weg naar de hoofdingang. Uitgestald zijn bijvoorbeeld de oerhollandse 'beskuit', een 'dildo', ‘sterk aanbeveel deur deskundige vrouwenstudies’, een 'kaaskaaf', een 'skemerlampie' en de onvermijdelijke klomp. Alle voorwerpen zijn voorzien van een uitgebreid in het Zuid-Afrikaans geschreven bijschrift waarmee Botha op humoristische wijze de objecten classificeert. (IC)


foto: Guido de Visser


foto: Rijksmuseum voor Volkenkunde

Kunstenaars: