kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

The Turn of the Day in 112 Worlds

Op 14 februari 2001 werden in 112 landen kranten gekocht. Deze verzameling van meer dan 500 kranten (een stapel van anderhalve meter hoog) ligt nu keurig opgestapeld in een vitrine van het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden. De grote verzameling kranten geeft een uniek tijdsbeeld: namelijk vanuit het perspectief van één dag. In ‘The Turn of the Day in 112 Worlds’, zoals Cildo Meireles (1948) dit werk noemde, is een oneindig aantal anekdotes, portretten, opiniepeilingen, journalistieke verslagen te vinden. Het is een doorsnede van het nieuws van één dag, bezien vanuit 112 verschillende landen. Maar wie wil, zou er een blik op de wereld uit kunnen destilleren. In de keuze en weergave van het nieuws op deze dag tekent zich voor alle landen een portret af van hun specifieke, politieke en maatschappelijke achtergrond. Waarschijnlijk is niet iedere bezoeker geneigd zich aan zo'n diepgravend onderzoek te wijden, maar dat doet voor Cildo Meireles niets af aan het werk. De conceptuele en poëtische inhoud en de fysieke presentatie van deze verzameling kranten vindt hij minstens zo belangrijk.

Cildo Meireles is één van de bekendste Braziliaanse kunstenaars. Al vanaf de jaren zeventig slaat hij met zijn werk een brug tussen het werk van Braziliaanse kunstenaars als Lygia Clark en Hélio Oiticica en zijn eigen generatie die sterk beïnvloed is door de conceptuele kunst en installatiekunst uit die jaren. Kenmerkend voor Meireles' Braziliaanse, sensuele variant op de conceptuele kunst is dat hij gebruik is blijven maken van alledaagse materialen en voorwerpen en dat zijn installaties meestal een impliciete, politieke boodschap uitdragen. Meireles werd vooral bekend met dramatisch geladen installaties die alle zintuigen van de toeschouwer aanspreken. ‘The Turn of the Day in 112 Worlds’ toont verwantschap met vroege conceptuele werken. Zo liet hij kritische uitspraken aanbrengen op flesjes coca-cola en bankbiljetten, die hij vervolgens weer in roulatie bracht. Dit werk had een duidelijke maatschappelijke functie. Door het gebruik van alledaagse materialen en voorwerpen bereikte hij een zo groot mogelijk publiek, buiten de institutionele grondvesten van het museum om. (IC)


foto: Peter Hilz

Kunstenaars: