kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil

Aan de wanden van het informatiecentrum van het Rijksmuseum voor Volkenkunde hangen drie enorme spiegels die zijn uitgesneden in de vorm van een hoofd. Ze zijn gebaseerd op de tekeningen uit 1823 die de antropoloog Jules Virey gebruikte om het hoofd van een Europeaan te vergelijken met dat van een aap. De toeschouwer ziet zich in deze 'aapachtige' vormen gespiegeld. In de spiegel zijn verder de gezandstraalde woorden: ‘SEE NO EVIL, HEAR NO EVIL, SPEAK NO EVIL’ te lezen. Ken Lum (1956) koos voor de tekeningen van Virey omdat ze refereren aan de angst van de Europeaan voor het onbekende, de ander. De vermeende ongecultiveerde barbaarsheid van de Afrikanen werd door de tekeningen van Virey zogenaamd 'wetenschappelijk' (want wetenschappelijk waren deze tekeningen allerminst) aangetoond door de overeenkomst met aapachtigen. Ze zijn het symbool geworden van de vooringenomenheid van Europeanen ten aanzien van Afrikaanse volken. De gezandstraalde tekst verwijst naar de bekende beeldjes van drie apen die de menselijke eigenschappen horen zien en praten verbeelden.

Het idee achter ‘See no Evil. Hear no Evil. Speak no Evil‘ is in feite eenduidig. Maar de combinatie van woord en beeld en de directe confrontatie maken het bijzonder. Dit is dé succesformule van Lum geworden. In Nederland is nog één ander beeld van Lum in de openbare ruimte gerealiseerd; namelijk het billboard ‘Kelly Shum Hates Her Job’ in de Witte de Withstraat in Rotterdam. (IC)


foto: Peter Hilz

Kunstenaars: