kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Rood katoen

Roy Villevoye (1960) maakte direct na zijn afstuderen aan de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam furore met abstracte schilderijen. Hoewel in zijn huidige werk nog sporen zijn te vinden uit deze vroege periode, staat zijn artistieke en persoonlijke ontwikkeling vanaf 1991 vooral in het teken van de reizen die hij maakte naar het Asmatvolk in Irian Jaya (Papoea-Nieuw-Guinea). Tijdens zijn eerste reis had hij als cadeau een aantal T-shirts bij zich, waarop rond twaalf gestanste gaten huidskleurschmink in een scala van licht naar donker was aangebracht. De Asmatmannen die het T-shirt als cadeau accepteerden en aantrokken, 'toonden hun eigen kleur' en voltooiden daarmee persoonlijk het werk. De foto's die Villevoye hiervan nam, vormde het tastbare resultaat van hun uitwisseling.

Het werk van Villevoye dat nu in het Rijksmuseum voor Volkenkunde te zien is, is een vervolg hierop. Tot dan toe gebruikte hij steeds kunstmatige elementen bij het fotograferen van de Asmat, zoals het door hem meegebrachte gestanste T-shirt. Voor 'Rood kantoen' liet Villevoye dergelijke elementen weg. In plaats daarvan maakte hij ruimte voor een onderzoek naar de kleding van de Asmat. Al vanaf de jaren zestig zijn broeken en T-shirts uit Europa en Amerika voor de Asmat gewilde kledingstukken. De wijze waarop de Asmat deze geïmporteerde massaproducten dragen verschilt nogal van wat in het westen gebruikelijk is. Gescheurde, kapotte en rafelige T-shirts zijn bijvoorbeeld geen teken van armoede, maar een bewuste manipulatie van de kleding die een ornamentele waarde toevoegt. Als een echte cultureel antropoloog verzamelde en fotografeerde Villevoye de kleding van de Asmat en zo toverde hij de schijnbaar armoedige lompen om tot waardige cultuurdragers. (IC)


foto: Reinout van den Bergh


foto: Reinout van den Bergh

Kunstenaars: