kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

In Memoriam: Anonymous Artists & Anonymous Visitors

Tijdens zijn eerste presentatie op de Rijksakademie voor Beeldende Kunsten in Amsterdam riep de Afrikaanse kunstenaar Meshac Gaba (1961) bezoekers op een financiële bijdrage te leveren aan zijn fictief op te richten Museum voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst. Hij viel op door zijn sobere, typisch Afrikaanse presentatie. Op een doek op de grond lag een grote verzameling ronde muntjes die Gaba van oude bankbiljetten maakte. Wie er één kocht kreeg het muntje opgespeld en toonde zich zo als donateur van het museum. Dit werk bleek een schot in de roos. De afgelopen jaren heeft Gaba gestaag verder gewerkt aan het uitwerken van deelaspecten van zijn museum met exposities in verschillende vooraanstaande kunstinstellingen (‘De Museumwinkel’ was te zien in het S.M.A.K, Gent; ‘Het Museumrestaurant’ in W139 Amsterdam en ‘De Bibliotheek’ in Witte de With Rotterdam. Verder waren diverse onderdelen te zien op Documenta 11 in Kassel).

Zijn werk voor het Rijksmuseum voor Volkenkunde in Leiden sluit naadloos aan bij zijn Museum voor Hedendaagse Afrikaanse Kunst. In het museumpark staat een gouden bed (verguld metaal en polyester) dat Gaba liet maken ter nagedachtenis aan de anonieme kunstenaars die met hun werken in de museumcollectie zijn vertegenwoordigd. Het hoofdeinde van het bed is opgebouwd uit duizenden munten uit de hele wereld. Dit geld symboliseert de economische waarde van deze museumvoorwerpen in de Europese kunsthandel. Hiermee lijkt Gaba te willen zeggen dat de waarde van deze objecten niet wordt bepaald door de artisticiteit van de maker maar door de mate waarin ze voor Europeanen begerenswaardige verzamelobjecten zijn. (IC)


foto: Peter Hilz

Kunstenaars: