kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Passanten

Voor de wachtruimte van de Sociale Dienst op de eerste verdieping van het stadhuis in Den Haag ontwierp Fortuyn/O’Brien vijftien eigentijdse, strakke versies van de chaise longue in marmer. Elke bank heeft een aantal marmeren rolkussens, die onderling van tint verschillen en die telkens op een andere wijze gerangschikt zijn. Omdat Fortuyn/O’Brien ervoor koos om de ‘banken’ van marmer te maken, worden het monumentale objecten die verwijzen naar chique zitelementen, te vinden in de tuinen van paleizen en landhuizen. En dat past helemaal in het oeuvre van Fortuyn O’Brien: sinds het midden van de jaren tachtig richt zij zich op uiteenlopende vormen van tuin- en parkobjecten die enerzijds naar functionele objecten verwijzen, maar anderzijds ook autonome sculpturen of installaties blijven. Door de strakke vormen en de opstelling in één lange rij in de galerij van het atrium zijn de ‘Passanten’, zoals de marmeren banken in het Stadhuis genoemd zijn, een subtiele en functionele toevoeging aan het gebouw geworden. De banken staan er zeker niet alleen voor de sier; er wordt door de wachtenden gretig gebruik van gemaakt. Daarmee is ‘Passanten’ een voorbeeld van een werk dat niet alleen een vorm van alledaagsheid of functionaliteit suggereert, maar ook daadwerkelijk waarmaakt. (VH)


foto: Ernst Moritz


foto: Art-public

Kunstenaars: