kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

The Well

Onder het oppervlak van het entreeplein van het ministerie van VWS, tussen twee nieuwe hoge gebouwen, staat een kunstwerk van de Engelse kunstenaar Antony Gormley (1950). In eerste instantie is op het plein alleen een stalen rooster te zien. Daaronder, in een ronde put, staat het beeld van een ijzeren man die hulpeloos naar boven kijkt. ‘The Well’ heeft als doel om de perceptie van de bezoeker op het plein te veranderen. Het kan gezien worden als een positief antwoord op het geweld van de architectuur, want niet langer zal de blik alleen nog maar naar boven gericht zijn. De put wekt de nieuwsgierigheid van de voorbijganger die wordt uitgenodigd juist naar beneden te kijken.

Gormley is bekend om zijn met lood bedekte gipsen afdrukken van het menselijk lichaam. Een ander beroemd beeld voor de openbare ruimte, speciaal ontworpen voor het Victoria Square in Birmingham, is ‘Iron:Man’ (1993), een gigantische ijzeren menselijke gestalte die nog het meest weg heeft van een futuristisch uitziende mummie. In tegenstelling tot ‘The Well‘ is het een donker en huiveringwekkend beeld dat de nodige controverses opriep. Gormley beschouwt zijn (sokkelloze) beelden als bemiddelaars tussen lichaam en geest. Zijn thematiek is vaak filosofisch van aard en gaat over de schepping, leven en dood, materie en geest, intellect en verbeelding. (VH)

Antony Gormeley - IRON: MAN (1991-93), Victoria Square, Birmingham, Engeland.
Antony Gormeley - IRON: MAN (1991-93), Victoria Square, Birmingham, Engeland.
foto: Rod Dorling

Antony Gormeley - IRON:MAN (1991-93), Victoria Square, Birmingham, Engeland.
Antony Gormeley - IRON:MAN (1991-93), Victoria Square, Birmingham, Engeland.
foto: Rod Dorling


foto: Rijksgebouwendienst


foto: Rijksgebouwendienst

Kunstenaars: