kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

Aan de kunstopdracht voor het Thorbeckeplein stelde de gemeente Alphen aan den Rijn duidelijke eisen: het beeld moest een zekere klassieke allure hebben en zich hoog boven het plein verheffen. Op die manier zou de functie van het plein – het houden van de markt bijvoorbeeld – niet worden aangetast en, omgekeerd, de ruimtelijke en inhoudelijke werking van het beeld niet verstoord worden. Marinus Boezem (1934) ontwierp twee hoge granito boogvormen met daar bovenop in ware grootte een leeuw en een tijger in brons. De stenen vormen verwijzen naar het Romeinse amfitheater waardoor Boezem een verband legt met de historie van de stad. De wilde dieren die in het theater voor het spektakel zorgden staan op de bogen en gaan in een gespannen houding en blik de confrontatie met elkaar aan. In de ruimte boven het plein is zo een spanningsveld gecreëerd dat niet kan worden aangetast door het gebruik ervan. Het werk kreeg als gevolg van een herinrichting in 1998-1999 een nieuwe plaats in de stad.

De natuurgetrouwe dierenbeelden op hun opmerkelijke sokkels zou je niet direct aan Marinus Boezem toeschrijven, en het werk lijkt daarmee een buitenbeentje te zijn binnen zijn oeuvre. Over het algemeen houdt deze kunstenaar zich bezig met de verschillende verschijningsvormen van de natuur, waarvan vooral de ongrijpbare aspecten zoals wind, schaduw, condens en groei hem boeien. Dit laatste maakte hij op wonderlijke wijze zichtbaar in ‘De Groene Kathedraal’ bij Almere, een kopie van de kathedraal van Reims die is opgebouwd uit Italiaanse populieren. (VH)


foto: SKOR


foto: SKOR

Kunstenaars: