Der Aa-kerk
- Jaar: 1990
- Categorie: installatie
- Locatie: de Der Aa-kerk, Akerkhof 2
- Plaats: Groningen, Groningen
- Ruimte: openbare ruimte algemeen
- Materiaal: verguld en verzilverd metaal
- In opdracht van: Stichting Der Aa-kerk Groningen
- Begeleider: Praktijkbureau Beeldende Kunstopdrachten (nu SKOR)
Ter gelegenheid van het gereedkomen van de renovatie van de Der Aa-Kerk in 1994, nam de Stichting Der Aa-Kerk het initiatief tot het plaatsen van een permanent kunstwerk van Ronald van Tienhoven (1956). Van Tienhoven onderzoekt in zijn werk de relatie tussen tekst en beeld en de manier waarop informatie wordt overgedragen. Vanuit dit onderzoek maakt hij installaties en werken voor de openbare ruimte, maar hij treedt ook op als curator voor tentoonstellingen. Samen met Maarten de Reus organiseerde hij in 2000 bijvoorbeeld de manifestatie 'InfoArcadia' voor Stroom hcbk in Den Haag.
Voor het werk in de Der Aa-kerk in Groningen ging Van Tienhoven uit van de centrale rol van het woord in de kerkelijke cultuur. De kunstenaar bracht in de ruimte onder het gewelf, in de zijbeuk een opengeslagen, ondersteboven hangend boek aan. De tekst op de bladzijden is zichtbaar maar toch onleesbaar, terwijl het omslag naar boven is gekeerd en dus niet te zien. Het boek is gemaakt van verzilverd messing, wat maakt dat het de ruimte spiegelt en soms het binnenvallende licht weerkaatst. In de sacristie van de kerk heeft hij een soortgelijk, maar kleiner boek aangebracht, ditmaal in goud. Het hangt laag, vlak boven de grond. Hier is de kaft juist zichtbaar, terwijl de tekst op de bladzijden zich aan het oog onttrekt. Op een verdikking in de metalen hangers van de boeken zijn teksten aangebracht: ‘hoe meer engelen, hoe meer vrijheid’ en ‘os dulcis venter amarus’. (MS)
foto: John Stoel
foto: John Stoel
foto: John Stoel