kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

Wie met een snelheid van honderdtwintig kilometer per uur over de A27 rijdt, moet niet opschrikken als hij ter hoogte van de A6 plotseling oog in oog staat met een kudde levensgrote olifanten. Het vijftal staat verdekt opgesteld tussen de fly-overs van het verkeersknooppunt. Sommige beesten hebben hun kont naar de voorbijrazende auto’s gekeerd, terwijl de andere het verkeer juist nieuwsgierig in de gaten houden. Met hun ronde vormen zien ze er allemaal uit als goeiige lobbesen. Individuele kenmerken zoals ogen of slagtanden hebben de olifanten niet. Wel lopen er over hun lichamen een soort lasnaden, alsof de dieren zijn opgebouwd uit aan elkaar genaaide lappen en later zijn opgevuld met schuimvlokken. In werkelijkheid zijn ze gemaakt van keihard spuitbeton.

Tom Claassen (1964), de maker van de beelden, heeft Nederland de afgelopen jaren verrijkt met een ware dierentuin. Zijn paarden, honden, konijnen en eenden sieren talloze stadspleinen en parken in het land. De reusachtige, zes meter hoge mus die Claassen ter gelegenheid van de tentoonstelling ‘Panorama 2000’ op het dak van een huis in Utrecht plaatste, is wellicht wel zijn bekendste werk. Minder bekend is misschien 'De Kwijlhond' (1997) die hij maakte in Tilburg, maar het beeld van twee figuren die als zoutzakken op de vloer van Schiphol zitten, wordt daarentegen jaarlijks door honderdduizenden voorbijgangers bekeken.

Alle dieren van Claassen worden gekenmerkt door een lieflijk, cartoonachtig uiterlijk en hebben daardoor een hoge aaibaarheidsfactor. Met hun zachte, ronde vormen lijken de beelden op vleesgeworden kindertekeningen. Tegelijkertijd zijn de beesten ook altijd een beetje zielig of eenzaam. De paarden laten hun hoofden hangen en de honden kijken de toeschouwer met droevige ogen aan. Hun kwetsbaarheid wordt nog eens benadrukt door het materiaal waarvan ze gemaakt zijn. Claassen werkt het liefst met vergankelijke materialen als rubber, gips of textiel. Sommige werken, zoals de leeuwen van zand die de kunstenaar als haardkleedjes op de vloer modelleert, bestaan zelfs alleen tijdens de duur van een tentoonstelling. Gelukkig geldt dat niet voor de olifanten – die zullen, naar verwachting, hun werkelijke levensduur overstijgen. (SS)


foto: CBK Groningen

Tom Claassen - De kwijlhond' (1997), Tilburg
Tom Claassen - De kwijlhond' (1997), Tilburg
foto: SKOR

Tom Claassen - De kwijlhond (1997), Tilburg
Tom Claassen - De kwijlhond (1997), Tilburg
foto: SKOR

Kunstenaars: