kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Drie albasten ramen

In de Westbouw van de Onze Lieve Vrouwebasiliek Sterre-der-zee bevinden zich drie albasten ramen. Het zijn twee rondboogvensters met in het midden een klein rond raam. Albast is een lichtdoorlatende natuursteen die vroeger werd gebruikt als alternatief voor de duurdere glasramen. Marien Schouten (1956) ontwierp een serie uiterst sobere kerkramen. Op de plaats van deze vensters zaten voorheen begin twintigste-eeuwse glas-in-loodramen met houterige engelenfiguren. Toen de westgevel van de elfde-eeuwse basiliek werd gerestaureerd, bleken deze oude ramen zo in verval geraakt dat vervanging goedkoper was dan restauratie. Met slechts enkele zwarte contourlijnen tegen het witte albast zijn horizontaal, verticaal en diagonaal lelies en kruizen aangebracht, symbolen die staan voor de onschuld (Maria) en het lijden (Christus). Dergelijke symbolen komen in Schoutens vrije werk niet voor. Toch zijn er ook overeenkomsten. De platheid van de voorstelling, de ontkenning van een ruimtelijke illusie, is kenmerkend voor Schoutens werk, evenals het werken met donkere lijnen tegen een lichte achtergrond.

Hedendaagse kunst (ook in opdracht) in Maastricht en omstreken is soms hecht verbonden met de plaatselijke cultuurhistorische context. Zo kan ze een bijdrage leveren aan de continuïteit van de Christelijke beeldcultuur. De ramen van Schouten zijn hiervan een voorbeeld, evenals het Servaasbeeld van Han van de Wetering bij het politiebureau in Maastricht en de kerkvensters die Jan Dibbets ontwierp voor de Waterschapskerk in Wijlre. (VH)


foto: Kim Zwarts


foto: Kim Zwarts


foto: Kim Zwarts

Kunstenaars: