kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

Met betrekking tot Geelens werk is men naast ┬┤vrolijk┬┤ eveneens geneigd termen als barok en kitsch te gebruiken; niet verwonderlijk als men bedenkt dat de fontein van Interpolis zowel een Mariabeeld als een hondje herbergt. In de fontein is een bronzen afgietsel van een boom te herkennen die door de niet verwijderde gietkanalen omgeven lijkt door een soort stellage. Allerhande voorwerpen zijn hier, schijnbaar willekeurig boven en naast elkaar, aan bevestigd. Een oude stofzuiger, borstbeeld, klomp en andere voorwerpen krijgen, omgezet in brons, een nieuwe uitstraling.

Toch doet deze classificering het werk van Geelen geen recht. Geelen (1961) speelt met kitsch, hij weet beelden van dieren, tulpenvazen en wandsculpturen met Delftsblauwe molentjes en bootjes op een dusdanig vernieuwende manier vorm te geven dat hij de gezapige sfeer rond keramiek definitief van zich af heeft weten te schudden. De tegenstelling domineert in Geelens werk; van kitsch maakt hij kunst en van fabrieksmatig geproduceerde voorwerpen maakt hij ambachtelijke objecten van klei of brons. Met name vanwege zijn inventieve toepassing van brons in min of meer figuratieve beelden is hij een veelgevraagd beeldhouwer voor opdrachten in de openbare ruimte. (AvdB)


foto: Guido Geelen


foto: Guido Geelen

Guido Geelen - ZT (1999-2000), tuin Noord Brabants Museum, 's-Hertogenbosch
Guido Geelen - ZT (1999-2000), tuin Noord Brabants Museum, 's-Hertogenbosch
foto: Guido Geelen

Guido Geelen - ZT (1999-2000), tuin Noord Brabants Museum, 's-Hertogenbosch
Guido Geelen - ZT (1999-2000), tuin Noord Brabants Museum, 's-Hertogenbosch
foto: Guido Geelen

Kunstenaars: