kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

Op circa 120 meter afstand van de Knardijk rijzen de zeven lichtgrijze granieten beelden van Adam Colton (1957) op uit het Veluwemeer. De granieten blokken zijn in hoekige vormen uitgehakt en doen denken aan archaïsche architectuurelementen van een verzonken stad. De beelden vertonen door vorm en materiaalgebruik verwantschap met werk van Colton uit het midden van de jaren tachtig. De zogenaamde ‘Carvings’ die hij toen maakte, zijn klassieke archaïsche sculpturen van Siciliaanse kalksteen, opgebouwd uit staanders en leggers die een enigmatische binnenruimte omhullen. Anders dan bij de beelden in het Veluwemeer wordt bij de ‘Carvings’ de gesloten blokvorm doorbroken door openingen in zij- of bovenvlak en wordt de toeschouwer een blik in het binnenste gegund.

Een belangrijk verschil met deze autonome 'Carvings’, die getoond werden in een museale setting, is verder de fysieke afstand van de kijker tot de beelden in het water. Die afstand en de snelheid waarmee de automobilist zich over de dijk voortbeweegt, leveren een specifieke waarnemingssituatie op. Op een zonnige dag tekenen de vormen zich door de felle belichting duidelijk af tegen de lucht en ziet men scherpe licht-donkertegenstellingen. Bij regen en mist houdt men slechts vage contouren en een subtiel contrast tussen het grijs van lucht, water en graniet over. Daar waar de subtiele bewerking van het kalksteen van de ‘Carvings’ correspondeerde met de mogelijkheid van een langdurige waarneming, doet de ruwe bewerking van de beelden in het Veluwemeer recht aan een snelle waarneming. (XJ)


foto: Thea van den Heuvel


foto: Thea van den Heuvel

Kunstenaars: