kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Chain Reaction

In de uiterwaarden aan de Vecht bij Laar ligt een beige-kleurige sculptuur als een ongebakken hoop deeg die zijn definitieve vorm nog moet vinden. Uit de glanzende massa stulpen klassieke vrouwengelaten, handen en armen, boomwortels en balken. Het beeld is als een echo van de windmolen aan de dijk; een stellingmolen die er in 1806 werd geplaatst Vanuit een bepaalde hoek gezien vormen de balken samen wieken en doen de ronde vormen aan molenstenen denken. Het lijkt alsof in een barokke wervelstorm allerlei figuren en objecten verstrikt zijn geraakt en versmolten.

De Amerikaanse beeldhouwer Bonnie Collura (1970) modelleert haar veelal uit glanzende kunststof gefabriceerde sculpturen als een ware tovenaarsleerling. Ze mengt verhalen uit geschiedenis, mythologie en de wereld van Walt Disney met religieuze beelden, kunsthistorische meesterwerken en pop art-objecten. Verleden en heden, feit en fictie, ‘high art’ en ‘low art’ kneedt ze tot verhalende beelden, die alleen dan hun geschiedenissen prijsgeven als de toeschouwer bereid is ze van alle kanten te bestuderen en te ‘lezen’. ‘Chain Reaction’ is ontstaan als een van de vijftien projecten die in het kader van Kunstwegen in het grensgebied met Duitsland in 1999/2000 zijn uitgevoerd. Het is het tweede werk voor de openbare ruimte dat Collura maakte. Hoewel het beeld visueel rijmt met de nabijgelegen molen, zocht zij vooral naar een vorm om het proces te verbeelden van het malen van koren tot meel. Meel dient vervolgens als basisingrediënt om iets nieuws te bakken, zoals verhalen en geschiedenissen die voor Collura het basismateriaal zijn voor haar sculpturen. Zij kneedde zo lokale geschiedenis, plaatselijke gebeurtenissen, religieuze objecten en nog veel meer aan elkaar tot een kettingreactie. (CH)


foto: Kunstwegen


foto: Kunstwegen

Kunstenaars: