kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Benen

Als vreemdsoortige Alice's in Wonderland hangen de tien blote reuzenbenen van Lynne Leegte (1965) in de aula en gymzaal van de Openbare Basisschool De Heksenketel in Assen. Ze ogen als organische zuilen die een verbinding vormen tussen vloer en dak. De vier meter hoge, geprinte banieren tonen knobbelige tenen, x-benen en grillige knieën. De reuzenbenen zijn in werkelijkheid de gefotografeerde kinderbeentjes van leerlingen uit groep een tot en met acht van De Heksenketel.

In 2000 kreeg de Heksenketel door uitbreiding de beschikking over een multifunctionele gemeenschapsruimte die maar liefst 4.35 meter hoog is. De ruimte werd grofweg ingedeeld in een aula en een gymzaal, gescheiden door een demontabele tussenwand. Deze scheidingswand inspireerde Leegte tot het gebruiken van banieren, opgehangen aan een rails. Als de wand er niet staat kunnen zij opzij geschoven worden. De keuze van Lynne Leegte voor een werk met een prominente rol voor benen komt voort uit haar fascinatie voor het menselijk lichaam, beter gezegd onderdelen daarvan. Een belangrijke inspiratiebron voor Leegte is de Italiaanse Renaissance. Haar beelden bestaan vaak uit voeten, knieën, benen, zelfs huiden; afgegoten in latex of paraffine, of gehouwen in albast. De laatste jaren werkt ze steeds vaker met fotografie. Behalve de fascinatie voor het menselijk lichaam speelt Leegte ook met schaalvergroting. De gedachte dat een kind gedurende de basisschooltijd zowel een ingrijpende mentale als fysieke ontwikkeling doormaakt, inspireerde Leegte om in dit kunstproject iets met maat te doen. Zo symboliseren de reuzenbenen de snelle groei, die zo kenmerkend is voor een kind op de basisschool.

Naast het aanbrengen van het kunstwerk nam Lynne Leegte tevens de inrichting van de aula onder haar hoede. Zo kwamen onder het toneelpodium, waarvan de school al met de bouw was begonnen, zes grote laden voor het opbergen van instrumenten en materialen. Om de ruimte meer samenhang te geven liet ze de grijze vloerbedekking doorlopen op het toneel. Verder ontwierp ze een vierkant van vier smalle tafels, met rood gelamineerde bladen en rode en zalmkleurige stoeltjes. (XdJ)


foto: Lynne Leegte


foto: Lynne Leegte


foto: Lynne Leegte

Kunstenaars: