kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Holy

Merel Mirage ontwikkelde op initiatief van de gemeente Vlaardingen een animatieprogramma voor de Vlaardingse Openbare Scholengemeenschap. Scholieren kunnen met de speciaal ontwikkelde software een korte animatie maken, aan de hand van zelf verzameld materiaal zoals foto’s, tekeningen, tekst en geluid. Het resultaat is een archief van vrolijke, grappige, ernstige, mooie en soms zelfs geëngageerde clips. Deze animaties worden in een archief opgeslagen dat gekoppeld is aan een website die niet alleen voorziet in een ‘jukebox’ waar het beeldarchief te bekijken is, maar ook in een gebruiksvriendelijk en eenvoudig programma waarmee de clips gemaakt kunnen worden (dat overigens via een wachtwoord alleen toegang biedt aan de leerlingen). Naast de software voor dit animatieprogramma ontwierp Mirage voor de hal van de school een snoepautomaat, die behalve biologisch snoep een internetverbinding biedt. De naam van de automaat is ‘HOLY.NL’ en verwijst naar de wijk Holy waar de school ligt. Op ooghoogte is een beeldscherm ingebouwd die verbonden is met de website www.holy.nl, die een draaikolk van archiefbeelden laat zien. Met drie navigatieknoppen kunnen de beelden geactiveerd en bekeken worden, al dan niet onder het genot van een gezond dropje!

Merel Mirage studeerde aan de Kunsthochschule für Medien in Keulen en maakt al sinds 1994 internetprojecten met als overkoepelende factor, hoe kan het ook anders, communicatie. In een samenleving waar individualiteit en uniformiteit niet meer weg te denken zijn, biedt haar project ‘Holy’ een tegengeluid, aldus Mirage. In 1997 toonde ze tijdens het World Wide Video Festival in het Stedelijk Museum in Amsterdam het internetproject ‘Subject: emotions encoded’ dat ging over de mogelijkheid van een ‘cybergeliefde’ en de reële gevoelens van verliefdheid die mensen dan ondergaan. Of je nu online met een geliefde communiceert of je eigen animatie via het internet aan iedereen laat zien: in beide gevallen gaat het om het uitwisselen van (persoonlijke) betekenissen. Mirage benadrukte dat ‘Holy’ niet alleen een trefpunt voor de leerlingen is, maar ook de concrete belichaming van een gemeenschap. Het gaat dan niet zozeer om het fysieke trefpunt van de snoepautomaat, maar om de verzamelplek die internet biedt voor persoonlijke meningen en individuele uitingen. De animaties, die thuis of tijdens de lessen beeldende vorming gemaakt worden, hebben niet alleen persoonlijke zaken tot onderwerp, maar gaan opvallend vaak ook over maatschappelijke problemen als geweld of racisme. Aan het internetproject van Merel Mirage is twee jaar lang door een team van mensen gewerkt. Sinds 2004 bestaat er een intern toegankelijk netwerk met andere 'communities' zoals verschillende middelbare scholen, bibliotheken, Stichting Zo en Villa Achterwerk van de VPRO. Deze andere communities zijn op te roepen via navigatieknoppen op de snoepautomaat. Ook kunnen er reacties op de clips in tekst en beeld worden verstuurd. (VH)

Een video van dit project kunt u hier bekijken.


foto: Ingrid Commandeur


foto: Merel Mirage


foto: Leo van Velzen

Kunstenaars: