kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Full Color

Al van ver valt de bushalte van Madje Vollaers en Pascal Zwart op. Tegen het grauwe asfalt staat de gekleurde bushalte te flonkeren in de zon. Gezeten in het hokje wordt de wereld erbuiten een veelkleurig toneel, waar auto’s, bussen en passanten een eigen rol lijken te spelen. Maar niet alleen het bushokje is voorzien van kleur: het object is door de ingreep van Vollaers en Zwart een eenheid gaan vormen met het belendende viaduct. Aan weerszijden van het viaduct zijn, als brugleuningen, lage kunststof platen aangebracht, in dezelfde kleurbanen als het hokje. Als je onder het viaduct loopt, zie je deze kleurbanen terug in het plafond. In de nieuwbouwwijk, bij de Putterstraat, geeft het object op verschillende straatniveaus een vrolijk effect. Vollaers (1964) en Zwart (1961) richtten in 1991 Studio VollaersZwart op, een ontwerpbureau voor interdisciplinaire vormgeving en visuele communicatie. Vollaers en Zwart ontwerpen voor de buitenruimte, waarbij de interactie tussen diverse disciplines van belang is. Hun eerste gezamenlijke project was ‘Koer Locale’ (1992) bij het kunstenaarsinitiatief W139 in Amsterdam. Deze interdisciplinaire expositie bestond uit bijdragen van een zestigtal vormgevers, modeontwerpers, koks, architecten, musici en beeldend kunstenaars. Ze gaven de deelnemers de opdracht een ontwerp buiten hun eigen discipline te maken.

Het werk van Vollaers en Zwart van de afgelopen jaren past binnen dezelfde denktrant. Ze werken op de grens tussen diverse disciplines zoals vormgeving, sculptuur en architectuur. Hun werkgebied ligt grotendeels in de publieke ruimte. Ze maken ontwerpen voor de buitenruimte, maar geven ook tentoonstellingen vorm. Ook op stedenbouwkundig niveau zijn ze actief: ze bedachten de term ‘citydressing’ voor projecten die de buitenruimte voorzien van een herkenbare en opvallende uitstraling. Het bushok in de Bijlmer is een voorbeeld van ‘citydressing’, evenals de aankleding van de Amsterdamse binnenstad tijdens het huwelijk van Willem-Alexander en Máxima in februari 2002. Vollaers en Zwart ontwierpen niet alleen een visuele eenheid, maar ook een auditieve. De Beurs van Berlage en enkele gebouwen op de Dam en het Stadhuis werden getooid met banieren in de kleuren rood, wit, blauw, oranje, lichtblauw en goud. De kleuren kwamen ook terug in de posters die in de aanloop van het huwelijk de binnenstad sierden. Het auditieve verbindende element waren de vele carillons en draaiorgels in Amsterdam, die na het huwelijk de tango 'Adiós Nonino' speelden. (ML)


foto: Studio VollaersZwart


foto: Studio VollaersZwart

Met de klok mee: 21 Diademen voor Maxima (2002), Evergreen (1996), Balls (1996), 2-2-2002 (2002)
Met de klok mee: 21 Diademen voor Maxima (2002), Evergreen (1996), Balls (1996), 2-2-2002 (2002)
foto: Studio VollaersZwart

21 Diademen voor Maxima (2002), 's-Hertogenbosch
21 Diademen voor Maxima (2002), 's-Hertogenbosch
foto: Studio VollaersZwart

Kunstenaars: