kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

Ruim vijf meter hoog is de hond die bij de ingang van het Diaconessenhuis in Meppel zit te wachten. Zijn blik is hoopvol op de toegangsdeuren gericht, en de ronde vormen waaruit hij is opgebouwd verraden een zachtaardig karakter. Dit vertrouwde beeld van een hond die op zijn baasje wacht wordt verstoord door de lichtblauwe diabolovorm aan weerszijden van het dier. In het werk van Gerard Groenewoud (1958) en Tilly Buij (1957) staat deze vorm van twee gespiegelde kegels symbool voor wat zij de ‘existentiële twijfel’ noemen: het feit dat de mens in het leven niet onderhevig is aan één enkele waarheid maar aan meerdere waarheden. In dit geval geeft de diabolovorm de tegenstrijdige gevoelens van de gemiddelde patiënt weer, die tegen wil en dank op enig moment in zijn leven toch wordt geconfronteerd met een verblijf in het ziekenhuis. De hond biedt hierin de nodige troost.

Met het beeld verwijzen Groenewoud en Buij ook naar de zuid-Drentse dorpen die veelal gekenmerkt worden door huiselijkheid en conventies. Zo sluit de afwerking van het betonnen beeld met kiezels aan op de traditionele bestrating in de regio en is het lichtblauw van de diabolo afgekeken van het schilderwerk op de huizen. (VH)


foto: Groenewoud&Buij


foto: Agnes Booijink


foto: Agnes Booijink

Kunstenaars: