kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

De laatste traan van De Meer

Nieuwbouwwijk Park de Meer verrees waar eens het vroegere Ajaxstadion De Meer stond. Nu biedt deze groene polder plaats aan honderden koopwoningen en sociale huurwoningen, maar de geschiedenis van deze ‘heilige grond’ werd recht gedaan door Harald Vlugt (1957) en de Engelse David Mach (1956). Zij realiseerden in 2002 een omvangrijk project in de openbare ruimte van de Randstad. Rondom het voetgangersgebied van de wijk, de Esplanade, brachten Vlugt en Mach op speelse wijze markeringen aan die verwijzen naar de vroegere thuishaven van Ajax en het poldergebied. Ze creëerden een driedimensionale ‘huisstijl’ die het culturele erfgoed van de plek levend houdt en verbindt met haar nieuwe functie.

De voormalige middenstip van het stadion vormt ook nu het hart van De Meer op de Esplanade. Het kunstenaarsduo tuigde drie keramische reliëfsculpturen van 35 meter hoog op met originele ornamenten van het Ajaxstadion. Negen pilaren werden geïntegreerd in drie flatgebouwen van tien verdiepingen hoog en zes kleurrijke tegeltableaus fungeren als straatnaambord. De duizenden tegeltjes werden vervaardigd door Koninklijke Tichelaar in Makkum en niet, zoals gebruikelijk, met de hand beschilderd, maar ‘bedrukt’ via een fototransfertechniek. De tableaus roepen triomfen in herinnering die Ajax behaalde in het buitenland: straatnamen als Wembleylaan, Bernabeuhof en Delle Alpihof verwijzen naar stadions waar de Amsterdamse voetbalclub ooit furore maakte. In de afbeeldingen zijn data en einduitslagen van wedstrijden verwerkt, en de kleuren van de tegenpartij. Ook de strijd die de Watergraafsmeer won van het wassende water is zichtbaar gemaakt. Op de flatgebouwen is het NAP gemarkeerd in helblauwe lijnen die voorzien werden van een verticale rood-wit geblokte baan, getooid met memorabilia uit het oude stadion. Verkeerspaaltjes en de borden met de vakaanduidingen kregen er een plaats. David Mach, een kunstenaar die gewend is aan het werken op grote schaal en de controverse niet schuwt, ziet daar als Engelsman ook de humor van in: ‘The word "vak" has a familiar phonetic ring. So we're going to have this building ten storeys tall with 'vak' written all over it! It's the kind of thing you can't do with public art most of the time. I can't wait to see the reaction. Can't wait to give a lecture on the Vak Building!’ (MB)


foto: Luuk Kramer

Kunstenaars: