kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Rooie Robbie: het spel achter de coulissen

Door de media wordt het leven van een politieagent altijd geromantiseerd en vertekend weergegeven, of dit nu gebeurt in films, op televisie, in romans of in het nieuws. De werkelijkheid wordt altijd geweld aangedaan. Toen SKOR werd benaderd voor een kunstopdracht voor het nieuwe hoofdkantoor van de Regiopolitie IJsselland in Zwolle werd er van meet af aan gedacht om deze fictieve voorstelling van zaken het leitmotief te laten zijn bij deze opdracht. Wat zou het resultaat zijn als aan een kunstenaar, die zich in zijn werk bedient van een cinematografische invalshoek, wordt gevraagd een filmische impressie te geven van het werk van het politiekorps IJsselland?
Deze vraag werd aan Elise Tak gesteld, die dit idee verder uitwerkte, en fictie en werkelijkheid in elkaar liet overgaan in geënsceneerde maar voor bewoners en politie herkenbare situaties. Hoewel zij in haar werk uit gaat van het principe van de film, heeft ze er nooit een gemaakt. In plaats daarvan verbeeldt zij haar scenario’s voor fictieve films in stills: gedetailleerde tekeningen of foto’s waaraan zij met digitale beeldtechnieken fictieve elementen toe voegt. Andere aspecten van de speelfilm spelen in haar werk ook een grote rol. Zo wordt bij elk scenario een affiche ontworpen en bestaat het scala aan acteurs waarmee ze werkt uit bestaande bekende helden, maar ook uit fictieve, soms vaste personages, die zij zelfs een biografie mee geeft. In het scenario dat Tak schreef voor het politiecorps speelt het corps zelf de hoofdrol in de verwikkelingen rond het fictieve personage: ‘Rooie Robbie’, een garagehouder en boef die, zo luidt de typering van Tak, ‘rood aanloopt bij teveel zon/opwinding’. Het verhaal dat zich in Zwolle en omgeving afspeelt wordt duidelijk via de 32 stills die door het hele hoofdkantoor zijn opgehangen, en die bestaan uit prints van computer gemanipuleerde foto’s. Wie de ontvangsthal binnenloopt waant zich bij het zien van het levensgrote affiche heel even in de bioscoop. (VH)


foto: SKOR


foto: SKOR


foto: SKOR

Kunstenaars: