kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Landingsbaan voor Buitenaardse Culturen

Vroeger leefde de hoop dat wezens als de verschrikkelijke sneeuwman Yeti en het monster van Loch Ness daadwerkelijk bestonden. Men sprak toen regelmatig over het mysterie van de Bermuda driehoek, gelegen in de warme wateren tussen Miami, en de eilanden Puerto Rico en Bermuda. In dit gebied zijn zo’n 1.000 boten en vliegtuigen op onverklaarbare wijze verdwenen. Noch van de voertuigen, noch van de opvarenden werd ooit nog iets vernomen. Dit soort verhalen uit het rijk der fabelen leveren de meest fantastische veronderstellingen op. Wat is hier aan de hand? Hoe is het mysterie te verklaren? Ineens blijkt er meer tussen hemel en aarde te zijn dan werd vermoed.
Kunstenaar Martin Riebeek (1957) speelt op humoristische wijze in op dit fenomeen. Hij heeft de verbindingsweg tussen de Rondweg van Houten en de rijksweg A27 (Hilversum – Breda) omgebouwd tot een landingsbaan voor buitenaardse wezens. Op de westelijke rotonde staat, zoals het een goed vliegveld betaamt, een controletoren. Aan de overzijde, op de oostelijke rotonde ligt een platform. Midden op de rotonde staat een grote U, want, zegt de kunstenaar, men kan een onbekende niet onfatsoenlijk behandelen.
Aangezien het een zeer druk verkeersknooppunt betreft, en ongelukken voorkomen moeten worden, gebruikt Riebeek een lichtsein. Violet licht geeft aan dat het te landen ruimteschip even dient te wachten. Wit licht geeft aan dat de landing kan worden ingezet.
Riebeek kwam op dit idee toen hij hoorde over de Bijlmer-ramp. Hij bedacht zich toen dat dit ongeluk misschien niet was gebeurd als Schiphol toestemming had gekregen om meer landingsbanen aan te leggen. Volgens de kunstenaar, biedt hij de mensen hoop. Vanaf nu zullen de bewoners van Houten hopen dat hier ooit een vliegende schotel zal landen.

Ettelijke jaren geleden raakte het in zwang om de loze ruimte in rotondes als podium voor kunst te gebruiken. Monumentale beelden van olifanten, kleurrijke windmolens, abstracte vormen en gigantische steenformaties werden ter verfraaiing binnen de cirkel geplaatst. De landingsbaan voor buitenlandse culturen bewijst dat het mogelijk is om deze verlaten en geïsoleerde verkeerspleinen tot meer dan non-space te transformeren. Vlak na de oplevering van de landingsplaats haalde 3FM-dj Rob Stenders een Orson Wells-achtige grap uit. Over de radio kondigde Stenders aan dat UFO’s in Houten waren geland. Een aantal luisteraars belden gechoqueerd op. (BV)

Fotomontage
Fotomontage
foto: Martin Riebeek

Fotomontage
Fotomontage
foto: Martin Riebeek

Kunstenaars: