kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Rookarena

Het is een bekend gegeven dat veel psychiatrische patiënten een enorme rookverslaving hebben. Fransje Killaars noemde het al eens een uiting van hun laatste stukje vrijheid. Haar fascinatie voor hun gedrag vertaalde ze door letterlijk een rookgordijn op te werpen van aan draden geknoopte sigarettenpeuken van patiënten. Die vrijheid is in de psychiatrische gezondheidszorg inmiddels aan banden gelegd. Vanaf 1 januari 2005 mag daar in openbare ruimtes niet meer gerookt worden. De cliëntenraad van de GGZ Drenthe Noord wilde daarom een rookplek binnen een rookvrije koffiecorner in ontmoetingscentrum De Brink in Assen, maar dan zo dat rokers en niet-rokers met elkaar in contact blijven.
De opdracht ging naar Marc Müller (1967) die een 'Rookarena' voor het ontmoetingscentrum ontwierp. In de kantine staat nu een afgesloten rookruimte: een ruim drie meter hoge, diepe, houten arena. In deze grote ‘doos’ met uitklapbaar deksel en glazen voorzijde bevinden zich in U-vorm tribunes waar op vier verschillende niveaus gezeten kan worden.
In het centrum van de u-vorm staat een monumentale asbak. Aan de buitenzijde van de glaswand is een van de houten wanden van het bouwwerk naar beneden geklapt en dient als plateau voor niet-rokers. De rookruimte wordt geventileerd via kleine rechthoekige openingen onder de zitvlakken. Naast de ingang liggen 'rokerskussens' en hangen 'rokersjassen'. De dessins op de jassen doen denken aan logo's van verschillende sigarettenmerken.

Müllers interieurinstallaties hebben op elkaar afgestemde afmetingen. De afzonderlijke delen passen in een groter geheel. Zelf noemt hij zijn ontwerpen ‘interieurgroeisels’. De modernistische vormen met – door het veelvuldig gebruik van wit – klinische uitstraling, zijn doorgaans bruikbaar. Sterker nog, ze vloeien tot in detail voort uit gebruiksfuncties van woon- of werkmeubilair, en zijn ook een afgeleide van dagelijkse gewoontes. Soms voert hij het begrip functionaliteit tot in het extreme door. De voorwerpen gaan dan een eigen leven leiden en worden disfunctioneel. (SKOR/VH)

 


foto: John Stoel


foto: John Stoel


foto: John Stoel


foto: John Stoel

Kunstenaars: