kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

De sculptuur van de Engelse kunstenaar Thom Puckey (1948) voor het Binnen Gasthuisterrein in Amsterdam bestaat uit drie bronzen bomen met daarin grote ronde lenzen, die functioneren als omgekeerde vergrootglazen. Het gebruik van deze lenzen heeft een specifiek doel: Puckey wil de kijker deelgenoot maken van het kunstwerk om zo een interactie te laten ontstaan. In dit geval in letterlijke zin: wie de lenzen nadert ziet zichzelf en maakt dus, optisch gezien, deel uit van het werk. Deze interactie tussen kunstenaar (of kunstwerk) en publiek is essentieel. Deze opvatting vindt niet alleen zijn oorsprong in de performances die Puckey tussen 1973 en 1982 maakte met Dirk Larsen. Puckey verwijst ook herhaaldelijk naar de Franse kunstenaar Marcel Duchamp voor wie de bijdrage van de toeschouwer in het scheppingsproces van de kunstenaar van essentieel belang was.

In de Nederlandse openbare ruimte zijn veel beelden te vinden van Thom Puckey, die zich in 1978 in Amsterdam vestigde. Het gebruik van boomvormen en lenzen zien we ook in andere werken terug, zoals het werk 'True Lights' in een woonwijk in Breda waar rode lenzen worden gedragen door bronzen boomvormen. (VH)


foto: Véronique Hoedemakers

True Lights (1989), Breda
True Lights (1989), Breda
foto: Peter Cox


foto: Véronique Hoedemakers


foto: Véronique Hoedemakers

Kunstenaars: