kunst en publieke ruimte 

       
een representatief overzicht van kunst in de openbare ruimte in Nederland van 1970 tot heden | over deze site | hulp bij vinden

Zonder titel

In zijn eindeloze en hardnekkige herhaling van dezelfde patronen tracht Daniël Buren de aandacht van de toeschouwer te richten op de oneigenlijke invloeden van de media, de kunstmarkt en de commercie binnen de kunstwereld. Buren maakt kunstwerken met een hoog conceptueel (en ook politiek) gehalte. Het gebruik van kleur, of liever gezegd de ontkenning ervan, is hierbinnen een belangrijk aspect. Als beeldend middel koos Buren dan ook het markieslinnen; een weefsel met strepen van 8,7 cm breedte in afwisselend gekleurde en witte banen. De kleuren die hij hierin gebruikt worden systematisch toegepast, zonder een ordening volgens enige voorkeur. ‘De bedoeling is om het van alle emotionele en anekdotische inhoud te bevrijden’, zo schrijft Daniël Buren in zijn theorische manifest 'Mis en Garde!' (1969). Ook van belang is de ruimtelijke omgeving van de werken, want de plaats en context van elk werk zijn van doorslaggevend belang.

Hoewel Buren meestal tijdelijke installaties maakt, is er in Nederland ook een permanent werk van hem te zien. Voor de wanden van de twee toegangspoorten van een door de Belgische architect Charles Vandenhove ontworpen wooncomplex in Amsterdam zijn in totaal veertien geëmailleerde panelen aangebracht voorzien van het bekende streeppatroon. Opmerkelijk is dat Buren hier voor zijn doen behoorlijk experimenteel te werk gaat. Want hij voegde aan het strakke keurslijf van het strepenpatroon vierkanten toe om te reageren op het ritme van de ramen en de geblokte bestrating van het wooncomplex. (IC)


foto: Véronique Hoedemakers


foto: Véronique Hoedemakers

Kunstenaars: